12 Μαρτίου 2015

Ο ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ , Ο ΣΟΛΩΝ, Η «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΣΑΦΕΙΑ» και Η ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ «ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ»

ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
Το κείμενο θα δημοσιευθεί» στο φύλλο 71 της εφημερίδας  το «ΒΗΜΑ της ΓΕΡΑΣ.

Η μελέτη της ιστορίας μας βοηθά να δούμε ποια λάθη κάναμε για να αποφύγουμε παρόμοια στο μέλλον ή ποιες σωστές ενέργειες  είχαμε στο παρελθόν , ώστε παραδειγματιζόμενοι  να  χαράξουμε ένα καλύτερο αύριο.
Δεν ξέρω αν ο  Ιωάννης Βαρουφάκης είχε στο νου του την «Αθηναίων Πολιτεία» του   Αριστοτέλη, αλλά οι κινήσεις του και οι κινήσεις της κυβέρνησης θυμίζουν, τις αποφάσεις του Σόλωνα   την εποχή που προσπαθούσε να βάλει τάξη, με τους νόμους που θέσπισε, στην αναρχία της Αθηναϊκής Πολιτείας. Μιας πολιτείας με οικονομικά προβλήματα, όπου  ακόμη ήταν σε ισχύ το καθεστώς της δουλείας λόγω οικονομικών χρεών.
Συγκεκριμένα στο  ένατο κεφάλαιο της «Αθηναίων Πολιτείας» διαβάζουμε : « Οίονται μεν ούν τινες επίτηδες ασαφείς αυτόν ποιήσαι τους νόμους, όπως ή της κρίσεως ο δήμος κύριος. Ου μην εικός, αλλά διά το μή δύνασθαι καθόλου περιλαβείν το  βέλτιστον,  ου γαρ δίκαιον εκ των νυν γιγνομένων , αλλ’εκ της άλλης πολιτείας θεωρείν την εκείνου βούλησιν».  
Δηλαδή: «Πιστεύουν λοιπόν μερικοί ότι  αυτός (ο Σόλων) επίτηδες έκανε ασαφείς τους νόμους για να απομένει κύριος ο λαός να τους ερμηνεύει. Αυτό δεν είναι φυσικό, αλλά (φαίνεται φυσικό) το ότι έτσι τους έφτιαξε , γιατί δεν μπορούσε σε όλα να περιλάβει την τελειότερη διάταξη, γιατί δεν είναι δίκαιο να κρίνουμε τη θέληση εκείνου (του Σόλωνα –Βαρουφάκη) από αυτά που γίνονται τώρα, αλλά από την όλη πολιτική οργάνωση.
Δεν θα επεκταθούμε περισσότερο στον Αριστοτέλη, μόνο ας κρατήσουμε τις ακριβώς παρακάτω φράσεις που αναφέρονται στο ότι : «προ της νομοθεσίας ποιήσαι την των χρεών αποκοπήν και μετά ταύτα την τε των μέτρων και σταθμών και την του νομίσματος αύξησιν».
Και συνεχίζει ο Αριστοτέλης λέγοντας ότι  «κανόνισε το πολίτευμα κατά αυτόν τον τρόπο, επειδή πολλοί … τον ενοχλούσαν, άλλοι μεν επικρίνοντάς τον, άλλοι δε ζητώντας  ερμηνείες… και επειδή δεν ήθελε να μεταβάλλει τίποτα από όσα νομοθέτησε  και να μην γίνει μισητός μένοντας στην πόλη (πατρίδα),  ταξίδευσε για εμπορικό και περιηγητικό σκοπό στην Αίγυπτο.
 Είθε να πάνε όλα καλά, είθε να ξεπεράσουμε τους σκοπέλους, είθε η ιστορία να μην επαναληφθεί ως φάρσα κι ο Ιωάννης ας ταξιδεύει  ευτυχής ως τα πέρατα της γης.





Δεν υπάρχουν σχόλια: