22 Απριλίου 2009

ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ

Τα παρακάτω αποσπάσματα είναι αντιγραμμένα από το υπέροχο βιβλίο του Αλέξη Σολομού : « Ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΚΧΟΣ».
Τον κατά τον Σολομό : « Έναν αμαρτωλό χριστιανό , ένα ειδωλολάτρη άγιο»


…………………….
Σ΄ολόκληρη τη βυζαντινή ιστορία , ο Ιππόδρομος παρουσιάζεται στενά δεμένος με το βίο των βασιλιάδων….. Στα νεανικά μάλιστα χρόνια της αυτοκρατορίας, ο κομματισμός των αύγουστων για τις φατρίες αντανακλά συχνά και την πολιτική τους. Τον 5ο και τον 6ο αιώνα ο θρόνος αλλάζει αδιάκοπα χρώμα. Ο Θεοδόσιος ο Μικρός είναι πράσινος, ο Μαρκιανός γαλάζιος, ο Ζήνωνας και ο Αναστάσιος πράσινοι, ο Ιουστινιανός γαλάζιος (και η Θεοδώρα πράσινη!) . Οι Bένετοι και οι Πράσινοι έχουν με τον καιρό παραγκωνίσει τις δύο άλλες φατρίες, καταδικάζοντάς τες σε ατροφία. Αποτελούν την επίσημη κυβέρνηση και την επίσημη αντιπολίτευση. Έχουν τόση δύναμη, που όχι μόνον συνταράζουν την πρωτεύουσα με τους καβγάδες τους, μα εκθρονίζουν βασιλιάδες που αντιπαθούν και στέφουν άλλους στη θέση τους.
Ο Ιππόδρομος είναι στενά δεμένος με τη ζωή του λαού, με τις θρησκευτικές, πολιτικές, φυλετικές και κοινωνικές του έγνοιες. Οι έγνοιες αυτές χωρίζουν τους βυζαντινούς σε αντίπαλες παρατάξεις. Ο θρησκευτικός διχασμός λόγου χάρη, κάνει τους μονοφυσίτες πράσινους και τους ορθόδοξους γαλάζιους. Ο κοινωνικός διχασμός τις ανώτερες τάξεις γαλάζιες και τις κατώτερες πράσινες. Ο πολιτικός διχασμός ευνοεί όσους έχουν το ίδιο χρώμα με το παλάτι. Ο φυλετικός , τέλος, διχασμός θέλει γαλάζιους τους Κωνσταντινουπολίτες και πράσινους όλους τους Μικρασιάτες, Σύρους, Αιγύπτιους και άλλους «επαρχιώτες»

Δεν υπάρχουν σχόλια: